​5 terület, ahol alkalmazható a VR-technológia


A virtuális valóság, vagy röviden VR (Virtual Reality) napjaink egyik legfelkapottabb szakkifejezése a technológia csodálatos világából. Azt gondolhatnánk, hogy egy új technológiáról van szó, de nem - ez azonban nem jelenti azt, hogy nem kell rápörögnünk a témára.
​5 terület, ahol alkalmazható a VR-technológia
2016
okt
13

Hogy mi is az a VR? A megfejtés a nevében rejlik: egy olyan világ megtapasztalása, ami valójában nem is létezik. A virtuális valóság több mint látvány: a 3D-s világot ténylegesen megtapasztalhatjuk, és interakcióba és léphetünk vele, egy fejre helyezhető kijelzővel, és valamilyen irányítófelülettel. Elhiteti veled, hogy testben és lélekben is abban a világban vagy. Bármennyire is merülsz bele a moziban egy filmbe a moziban, amikor a melletted ülő, pattogatott kukoricát ropogtató barátodra nézel, teljesen kizökkent. A filmek és a könyvek is ilyen fikcionális valóságok, de ezek nem változnak a tetteidnek következményeképpen.

Hogy miért idén került reflektorfénybe a VR?

Az elmúlt pár év során fejlesztett eszközök közül több most kerül a piacra, ami azt jelenti, hogy az elkövetkező hónapok során könnyedén a virtuális valóságba csöppenhetsz Te is. Voltak már korábban is ilyen eszközök, de ahogy a VR körüli őrület egyre nő, az általa adott élmény is egyre nagyobb lesz. A fókuszban nyilvánvalóan a játékok és a gamerközösség állnak jelenleg elsősorban példaként említve a Samsung VR szemüveget, de a VR-technológiának rengeteg más felhasználási területe van, és bizonyára ez csak egyre szélesebb lesz a jövőben.
 
1 - Szórakoztatóipar
A játékokat már mindenki kivesézte, de arról jóval kevesebb szó esett, hogy a szórakoztatás más területein is kiaknázhatóak a virtuális valóságok adta lehetőségek. A 3D/4D filmeket már élvezhetjük a moziban, de az innovatív eszköz segítségével még jobban elmerülhetünk az élményben. Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy nagyképernyőn nézel egy filmet, vagy éppen benne vagy a kellős közepében. A sportrajongóknak is nagy lehetőségekkel szolgál a szuperkütyü. A LiveLike VR egy egész virtuális stadiont épített fel, ahol a kanapédon ülve tapasztalhatod meg a meccs élőben való megtekintésének élményét. Ehhez hasonlóan a nappaliból egyenes egy Cirque du Soleil előadásra, vagy egy Coldplay koncertre repülhetünk a Next VR vállalat segítségével, akik virtuális valóságként veszik fel a produkciókat.
 
2 - Vásárlás
A mai világban már szinte mindenki ismeri az online vásárlás adta lehetőségeket (ha mégsem, nézz szét a Notebookspecialista oldalán), de ha virtuálisan körbejárhatnánk az üzleteket, ezzel fejlesztve az online vásárlás élményét, ahelyett, hogy online katalógusokat bújnánk naphosszat, a nappaliba hozza a vásárlás élvezetét, sőt, még a barátainkat is magunkkal vihetjük. A Trillenium épp ezen dolgozik, és már fel is keltette Európa egyik legnagyobb online ruhakereskedője, az ASOS figyelmét.
 

3 - Oktatás
Az innováció adta lehetőségek forradalmasíthatják az oktatást is. Korosztálytól függetlenül olyan "terepgyakorlatokon" vehetnek részt a tanulók, amelyek jóval gyorsabbá és hatékonyabbá tehetik a tanulási folyamatot. A Toyota TeenDrive365 kampánya során például tinédzsereket és szüleiket tanítja arra, hogy milyen következményekkel jár az, ha nem figyelünk oda rendesen vezetés közben, de az Unimersiv és a Cerevrum is a virtuális valósággal próbálja tökéletesíteni az edukációt.
 
4 - Múzeumok
A VR-technológia kulturális kikapcsolódások egész sorát is hozhatja az életünkbe. A technológia pillanatok alatt a párizsi Louvre, az athéni Akropolisz, vagy a New York-i Guggenheim látogatójává tehet minket, mindez akár egy nap alatt. A múzeumok valójában már együtt is működnek fejlesztőkkel, hogy olyan virtuális teret hozzanak létre, ahol megtapasztalhatjuk teljes gyűjteményüket. A londoni British Museum már tavaly részesévé vált a programnak, a New York városában található Amerikai Természettudományi Múzeum már elérhetővé tette gyűjteményét.
 
5 - Orvostudomány
A VR egészségügyi felhasználás még jobban tágítja a határokat, és hasznosabb, mint az összes többi terület. Az intézmények a számítógép által generált képeket diagnózisra és kezelésre használhatják. A Surgical Theater és a Conquer Mobile például CT-felvételek és ultrahangképek alapján jeleníti meg a beteg anatómiájának háromdimenziós változatát. Ezek a modellek segíthetik a daganatok lokalizálásának legbiztonságosabb és leghatásosabb módjának megtalálását, sőt előre felkészülhetnek az eltávolítási eljárásra szimulációk révén.

A virtuális valóság emellett költséghatékony és élményekkel teli módja lehet a rehabilitációnak is. A MindMazeto például azon dolgozik, hogy a stroke-ot és agysérülést szenvedett betegek mielőbb visszanyerhessék kognitív és motoros képességeiket, gyorsabban mint a hagyományos terápiás módszerekkel. A virtuális gyakorlatok és valós idejű visszajelzés játékossá teszik a feladatokat, ezzel motiválva a betegeket a gyakorlásra.

+1 - Meditáció és mentális egészség
A Guided Meditation VR programmal bárki megtalálhatja a nyugalmat, akár négy relaxáló környezet közül választva. Az ilyen meditáció adta élmény csökkentheti a mindennapi élet okozta stresszt, ahogy egy kutatás is kimutatta, amelyet az American Journal of Psychiatry szakfolyóiratban publikáltak.
A virtuális valóság azok számára is nyújthat terápiás megoldást, akik jóval nagyobb stressznek vannak kitéve, mint például PTSD-nek, pánikrohamoknak, vagy éppen fóbiáknak. A betegek a VR révén biztonságos és irányított körülmények között kerülhetnek kapcsolatba félelmük tárgyával.

Egy 2014-es tanulmány során azt is megállapították, hogy egy ilyen VR-élmény legalább annyira hatásosnak mondható, mint a gyógyszerekkel kiegészített változat PTSD-ben szenvedő háborús veteránok számára.
 
 
A fenti példák csak előfutárai annak, és valószínűleg elképzelni sem tudjuk, ami még a jövőben ránk várhat. Az űrkutatás és az asztronauták, tervezés, virtuális prototípusok, szimulációk, virtuális kiképzések - a VR háttere tökéletes arra, hogy új világokat, utakat nyisson meg előttünk. Az árak folyamatosan csökkennek, így hamarosan tényleg mindenki hazaviheti, aki eddig csak álmodozott róla, és csak a Simsben vásárolta meg virtuális képmásának.

Szerző: Kiss Róbert

virtuális valóság szemüveg | samsung gear vr